Homey kapot laten maken door 2 ventjes van 8 jaar oud. Dat ging zo.

Een rustige zondagmiddag in november. Buiten regent het, waait de wind en is het frisjes. Mijn zoon van bijna 8 jaar oud heeft een vriendje te spelen. Ventjes (lees: stoere kerels) die je uit moet dagen. Ventjes die techniek stiekem wel leuk vinden. 

Ze mochten slopen, mijn oude Homey mocht kapot. Ik liet ze hun gang gaan. Vakkundig ging het nog niet, maar het begin is er. 

De opdracht? Lees snel verder. 

homey kapot maken resultaat De mannen zijn trots op het resultaat.

Onze Homey is kapot (lees verderop hoe dat kwam). Inmiddels hebben we een nieuwe. De oude werkt niet meer betrouwbaar. En dat is wat je nou net wél wilt als het de aorta van je domotica in huis is. 

De mannen mogen gaan slopen. Nou ja, vakkundig demonteren. Ik geef ze een lading gereedschap, zet een muziekje op en geef ze de Homey doos met inhoud. 

Na 35 minuten zijn ze er wel klaar mee. Homey ligt in diggelen, volledig onbruikbaar. Maar de mannen zijn een ervaring rijker. 

Waarom mocht de Homey kapot gemaakt worden?

In 2017 kochten wij onze eerste Homey, een Smart Home Controller die vele apparaten met verschillende protocollen in ons huis aan elkaar kan knopen. 

Destijds een apparaat die nog niet heel betrouwbaar was, geen backups kende en nogal wat deed wat je niet verwachtte. Maar wel heel leuk. Het voelde magisch. 

Wat is een smart home controller?

Een controller (ook wel Smart Home Gateway) zijn de hersenen van je slimme huis. Een controller zorgt ervoor dat alle slimme apparaten met elkaar kunnen praten (communiceren) en dus samenwerken. Homey is een controller én Nederlands product, die gebruiken wij thuis. 

Naast Homey zijn ook FIBARO Home Center en bijvoorbeeld een Raspberry Pi 4 met Home Assistant Smart Home Controllers. 

Een Smart Home Controller koppelt alle slimme apparaten, ongedacht het merk of protocol. Het maakt flows zoals jij ze wil hebben en kan je inzicht in energieverbruik geven. 

In 2020 werd de vernieuwde Homey Pro (2019) afgeleverd. Meer geheugen, verbeterde hardware en nieuwe functionaliteiten. Fijn. Helaas kreeg deze Homey kort geleden (juli 2023) kuren. Het resetten naar fabrieksinstellingen en terugzetten van een backup zorgden niet voor de oplossing. Ook het vervangen van de 2 Ampère adapter (wat vaak wel een oplossing is overigens) bleek niks te helpen. 

Na overleg met Athom (moederbedrijf van Homey) stuurden wij deze Homey terug voor reparatie en werden we tijdelijk door Ronald Bolhuis van Smart Home Groningen uit de brand geholpen door de tijdelijke vervanging van de Homey tijdens de vakantieperiode. Want natuurlijk moeten we het huis wel op afstand kunnen blijven bedienen. 

Na de zomervakantie kregen we bericht van de Athom klantenservice. 

“Jouw Homey heeft zojuist succesvol een software reparatie en vervolgens alle uitgevoerde tests doorlopen. Ik heb ook meteen even een poging gedaan om hem via WiFi aan mijn mobiele telefoon te koppelen en aan WiFi op kantoor en ook dit werkte naar behoren. Jouw Homey kan dus weer op weg naar huis.”

Yeehaa. Goed nieuws. 

Toch niet. Na het terugzetten van een backup bleek het euvel na enkele uren weer op te treden. Homey was keer op keer onbereikbaar. Na opnieuw overleg met Athom kreeg ik vanuit de garantie een nieuwe toegestuurd. De oude was nu onbruikbaar geworden. 

homey kapot maken voorbereiding De Homey toen deze nog netjes in zijn bolletje zat.
Jeroen Bakker
Over de auteur van dit bericht
Jeroen Bakker
Enthousiasteling

Deze trotse en sportieve Groninger heeft verregaande interesse in duurzaamheid, energie en domotica. Hij is mede-eigenaar van B2Design en maakt shuffleboards met de drie broers van Tafelsmaak.