De elektrische auto gebruiken als vervoersmiddel. Logisch. Maar heb je er wel eens over nagedacht om je elektrische auto te gebruiken als batterij voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie?
Steeds meer automerken bieden de mogelijkheid om energie op een later moment te gebruiken in huis of om terug te leveren aan het net.
Het kan met de steeds vaker ondersteunde functie bidirectioneel laden. Bekijk het volledige aanbod van auto's die bidirectioneel laden ondersteunen.
Met een thuisbatterij, ook wel thuisaccu genoemd, kun je (zelf opgewekte) elektriciteit bewaren voor later gebruik. Maar waarom een thuisbatterij kopen als je ook een elektrische auto op de oprit hebt staan die bidirectioneel kan laden?
Bidirectioneel laden is een functie om de energie in de batterij in je auto te gebruiken voor je huis, apparaten of zelfs kan terugleveren (= verkopen) aan het net. Je auto niet alleen als vervoersmiddel maar ook als energiebron.
Elektrische auto's kunnen op verschillende manieren helpen bij het verminderen van de belasting op het elektriciteitsnet. Hier zijn enkele manieren waarop dit kan gebeuren.
Door gebruik te maken van slimme laadpalen kunnen elektrische auto's worden opgeladen tijdens uren met goedkope(re) energie (dynamische contracten). Er is op dat moment minder vraag en dus lagere prijzen.
De laadpaal weet ook wanneer er hoge prijzen gelden, dan doet de paal even niks. Dit helpt piekbelastingen op het net te verminderen.
De batterijen van elektrische auto's kunnen fungeren als energieopslagsystemen. Wanneer er een overschot aan elektriciteit is (bijvoorbeeld op een zonnige dag met en veel wind op de Noordzee), kunnen auto's worden opgeladen.
Deze opgeslagen energie kan op een later (duur) moment via bidirectioneel laden worden teruggeleverd aan apparten, huis of het elektriciteitsnet.
Sommige geavanceerde oplaadsystemen voor elektrische auto's kunnen communiceren met het elektriciteitsnet. Wanneer het net zwaar belast is, kunnen deze systemen het opladen van de auto tijdelijk verminderen of stopzetten om het net te ontlasten.
Door elektrische auto's te combineren met lokale energieproductie (bijvoorbeeld zonnepanelen op je eigen huis), kan de energie lokaal worden opgewekt en gebruikt. De belasting op het centrale elektriciteitsnet wordt hiermee verminderd.
In sommige regio's kunnen eigenaren van elektrische auto's de energie in hun auto's verkopen (Vehicle 2 Grid) aan het net wanneer er een hoge vraag is en dus hoge prijzen. Dan moet de auto wel bidirectioneel laden ondersteunen.
Dit kan helpen om piekbelastingen op het net te verminderen en kan financiële voordelen opleveren voor de eigenaar van de elektrische auto.
Een elektrische auto rijdt niet op benzine maar op stroom (elektriciteit). De auto bevat een grote batterij (tegenwoordig soms wel 100kWh). Deze batterij levert stroom. In plaats van benzine gebruikt de motor stroom uit de batterij.
Hoe harder je het gaspedaal indrukt, hoe meer energie er uit de batterij vrijkomt en hoe harder je rijdt. Tijdens het rijden loopt de batterij leeg, deze moet op een later moment opgeladen worden.
Batterijpakket
Dit is het hart van de elektrische auto. Het bestaat uit honderden of zelfs duizenden individuele batterijcellen. Meestal lithium-ion (maar de solid-state batterij is onderweg), die samenwerken om elektrische energie op te slaan. Deze batterijen leveren de nodige elektriciteit om de auto te laten rijden.
Elektrische motor
In tegenstelling tot benzineauto's, die een verbrandingsmotor gebruiken, hebben elektrische auto's een elektrische motor. Deze motor zet elektrische energie uit de batterij om in mechanische energie. Deze mechanische energie drijft de wielen aan.
Omzetter (Inverter)
De omzetter zet de gelijkstroom (DC) uit de batterij om in wisselstroom (AC) voor de elektrische motor. De snelheid van de auto wordt geregeld door de frequentie van de wisselstroom die door de omzetter wordt geproduceerd.
Regeneratief remmen
Wanneer de bestuurder remt, wordt de elektrische motor een generator. In plaats van elektriciteit te verbruiken om beweging te produceren, produceert hij elektriciteit door de beweging van de auto. Deze elektriciteit wordt vervolgens teruggevoerd naar de batterij. Deze wordt hierdoor opgeladen.
Thermaal management systeem
Batterijen presteren het beste bij bepaalde temperaturen. Lithium-ion batterijen presteren over het algemeen het beste bij temperaturen tussen 20°C en 25°C (68°F tot 77°F). Binnen dit bereik kunnen ze hun maximale capaciteit en levensduur behouden.
Bij temperaturen onder 0°C (32°F) kan de capaciteit en de stroomafgifte van de batterij afnemen.
Het thermaal management systeem zorgt ervoor dat de batterijen niet te heet of te koud worden, wat de levensduur en prestaties positief kan beïnvloeden.
Oplaadsysteem
Elektrische auto's hebben een ingebouwd oplaadsysteem dat de gelijkstroom van het elektriciteitsnet omzet in de juiste spanning en stroom om de batterij op te laden. Er zijn verschillende oplaadniveaus en stekkers beschikbaar. Afhankelijk van de snelheid waarmee de auto moet worden opgeladen.
Besturingssysteem
Dit zijn de ‘hersenen van de auto’. Het systeem controleert en coördineert alle elektrische systemen. Van het beheren van de batterijlading tot het aanpassen van de snelheid van de motor.