De elektrische auto als batterij voor je huis. Kan dat al? Het komt.

De elektrische auto gebruiken als vervoersmiddel. Logisch. Maar heb je er wel eens over nagedacht om je elektrische auto te gebruiken als batterij voor de opslag van zelf opgewekte zonne-energie?  

Steeds meer automerken bieden de mogelijkheid om energie op een later moment te gebruiken in huis of om terug te leveren aan het net. 

Het kan met de steeds vaker ondersteunde functie bidirectioneel laden. Bekijk het volledige aanbod van auto's die bidirectioneel laden ondersteunen.

elektrische auto bidirectioneel laden

Je auto als thuisbatterij? Hoe dan?

Met een thuisbatterij, ook wel thuisaccu genoemd, kun je (zelf opgewekte) elektriciteit bewaren voor later gebruik. Maar waarom een thuisbatterij kopen als je ook een elektrische auto op de oprit hebt staan die bidirectioneel kan laden

Bidirectioneel laden is een functie om de energie in de batterij in je auto te gebruiken voor je huis, apparaten of zelfs kan terugleveren (= verkopen) aan het net. Je auto niet alleen als vervoersmiddel maar ook als energiebron. 

Auto Nissan Leaf

Nissan Leaf

€ 35090
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Nee
Batterij capaciteit
39 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
7.90 seconden
Maximale snelheid
144 km/h
Reel bereik
235 km
Auto Skoda Enyaq Coupe iV 80

Skoda Enyaq Coupe iV 80

€ 51990
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Nee
Batterij capaciteit
77 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
8.70 seconden
Maximale snelheid
160 km/h
Reel bereik
465 km
Auto Cupra Born 170 kW - 77 kWh

Cupra Born 170 kW - 77 kWh

€ 51990
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Nee
Batterij capaciteit
77 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
7.00 seconden
Maximale snelheid
160 km/h
Reel bereik
450 km
Auto Volkswagen ID.5 Pro

Volkswagen ID.5 Pro

€ 53990
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Nee
Batterij capaciteit
77 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
10.40 seconden
Maximale snelheid
160 km/h
Reel bereik
430 km
Auto Skoda Enyaq Coupe iV 80x

Skoda Enyaq Coupe iV 80x

€ 59110
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Nee
Batterij capaciteit
77 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
7.00 seconden
Maximale snelheid
160 km/h
Reel bereik
450 km
Auto Volkswagen ID.7 Pro

Volkswagen ID.7 Pro

€ 60000
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Nee
Batterij capaciteit
77 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
6.50 seconden
Maximale snelheid
180 km/h
Reel bereik
475 km
Auto Audi Q4 Sportback e-tron 40

Audi Q4 Sportback e-tron 40

€ 61465
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Nee
Batterij capaciteit
77 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
8.50 seconden
Maximale snelheid
160 km/h
Reel bereik
425 km
Auto Kia EV9 99.8 kWh AWD

Kia EV9 99.8 kWh AWD

€ 75000
Laden naar huis (V2H)
Ja
Laden naar net (V2G)
Ja
Laden naar apparaten (V2L)
Ja
Batterij capaciteit
95 kWh
Acceleratie 0-100 km/h
6.00 seconden
Maximale snelheid
200 km/h
Reel bereik
420 km

Voordelen van een elektrische auto ten opzichte van een brandstof auto

  • Milieuvriendelijk
    Elektrische auto's stoten geen schadelijke uitlaatgassen uit, wat bijdraagt aan een schonere lucht en minder luchtvervuiling. 
  • Lagere bedrijfskosten
    Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan benzine of diesel. Bovendien hebben elektrische auto's minder bewegende delen. Dat zorgt voor lagere onderhoudskosten.
  • Stil op de weg
    Elektrische auto's zijn aanzienlijk stiller dan benzineauto's. Dit zorgt voor een rustigere rijervaring en minder geluidsoverlast in stedelijke gebieden.
  • Direct koppel: snel weg bij het stoplicht
    Elektrische motoren leveren "direct koppel". Dat zorgt voor een snelle acceleratie wanneer je vanuit stilstand wegrijdt.
  • Minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen
    Door te kiezen voor een elektrische auto verminder je de afhankelijkheid van olie en draag je bij aan het verminderen van de vraag naar fossiele brandstoffen.
  • Belastingvoordelen en subsidies
    In veel landen worden elektrische auto's gestimuleerd door middel van belastingvoordelen, subsidies of andere financiële prikkels.
  • Toekomstbestendig
    Met de wereldwijde verschuiving naar duurzame energiebronnen en de toenemende infrastructuur voor elektrisch opladen, zijn elektrische auto's beter gepositioneerd voor de toekomst dan traditionele benzineauto's.
elektriciteitsnet balanseren elektrische auto

De elektrische auto als hulpmiddel om het energienet te ontlasten. Hoe dan?

Elektrische auto's kunnen op verschillende manieren helpen bij het verminderen van de belasting op het elektriciteitsnet. Hier zijn enkele manieren waarop dit kan gebeuren. 

Opladen op een slimme manier

Door gebruik te maken van slimme laadpalen kunnen elektrische auto's worden opgeladen tijdens uren met goedkope(re) energie (dynamische contracten). Er is op dat moment minder vraag en dus lagere prijzen. 

De laadpaal weet ook wanneer er hoge prijzen gelden, dan doet de paal even niks. Dit helpt piekbelastingen op het net te verminderen.

Opslag van energie

De batterijen van elektrische auto's kunnen fungeren als energieopslagsystemen. Wanneer er een overschot aan elektriciteit is (bijvoorbeeld op een zonnige dag met en veel wind op de Noordzee), kunnen auto's worden opgeladen. 

Deze opgeslagen energie kan op een later (duur) moment via bidirectioneel laden worden teruggeleverd aan apparten, huis of het elektriciteitsnet.

Vraagrespons systemen

Sommige geavanceerde oplaadsystemen voor elektrische auto's kunnen communiceren met het elektriciteitsnet. Wanneer het net zwaar belast is, kunnen deze systemen het opladen van de auto tijdelijk verminderen of stopzetten om het net te ontlasten.

Lokale energieproductie

Door elektrische auto's te combineren met lokale energieproductie (bijvoorbeeld zonnepanelen op je eigen huis), kan de energie lokaal worden opgewekt en gebruikt. De belasting op het centrale elektriciteitsnet wordt hiermee verminderd.

Energie verkopen om piekbelasting te voorkomen

In sommige regio's kunnen eigenaren van elektrische auto's de energie in hun auto's verkopen (Vehicle 2 Grid) aan het net wanneer er een hoge vraag is en dus hoge prijzen. Dan moet de auto wel bidirectioneel laden ondersteunen

Dit kan helpen om piekbelastingen op het net te verminderen en kan financiële voordelen opleveren voor de eigenaar van de elektrische auto. 

hoe werkt een elektrische auto

Een simpele uitleg hoe een elektrische auto werkt

Een elektrische auto rijdt niet op benzine maar op stroom (elektriciteit). De auto bevat een grote batterij (tegenwoordig soms wel 100kWh). Deze batterij levert stroom. In plaats van benzine gebruikt de motor stroom uit de batterij. 

Hoe harder je het gaspedaal indrukt, hoe meer energie er uit de batterij vrijkomt en hoe harder je rijdt. Tijdens het rijden loopt de batterij leeg, deze moet op een later moment opgeladen worden. 

Batterijpakket
Dit is het hart van de elektrische auto. Het bestaat uit honderden of zelfs duizenden individuele batterijcellen. Meestal lithium-ion (maar de solid-state batterij is onderweg), die samenwerken om elektrische energie op te slaan. Deze batterijen leveren de nodige elektriciteit om de auto te laten rijden. 

Elektrische motor
In tegenstelling tot benzineauto's, die een verbrandingsmotor gebruiken, hebben elektrische auto's een elektrische motor. Deze motor zet elektrische energie uit de batterij om in mechanische energie. Deze mechanische energie drijft de wielen aan.

Omzetter (Inverter)
De omzetter zet de gelijkstroom (DC) uit de batterij om in wisselstroom (AC) voor de elektrische motor. De snelheid van de auto wordt geregeld door de frequentie van de wisselstroom die door de omzetter wordt geproduceerd.

Regeneratief remmen
Wanneer de bestuurder remt, wordt de elektrische motor een generator. In plaats van elektriciteit te verbruiken om beweging te produceren, produceert hij elektriciteit door de beweging van de auto. Deze elektriciteit wordt vervolgens teruggevoerd naar de batterij. Deze wordt hierdoor opgeladen.

Thermaal management systeem
Batterijen presteren het beste bij bepaalde temperaturen. Lithium-ion batterijen presteren over het algemeen het beste bij temperaturen tussen 20°C en 25°C (68°F tot 77°F). Binnen dit bereik kunnen ze hun maximale capaciteit en levensduur behouden. 

Bij temperaturen onder 0°C (32°F) kan de capaciteit en de stroomafgifte van de batterij afnemen. 

Het thermaal management systeem zorgt ervoor dat de batterijen niet te heet of te koud worden, wat de levensduur en prestaties positief kan beïnvloeden.

Oplaadsysteem
Elektrische auto's hebben een ingebouwd oplaadsysteem dat de gelijkstroom van het elektriciteitsnet omzet in de juiste spanning en stroom om de batterij op te laden. Er zijn verschillende oplaadniveaus en stekkers beschikbaar. Afhankelijk van de snelheid waarmee de auto moet worden opgeladen.

Besturingssysteem
Dit zijn de ‘hersenen van de auto’. Het systeem controleert en coördineert alle elektrische systemen. Van het beheren van de batterijlading tot het aanpassen van de snelheid van de motor.