Eneco, een oude bekende als als het gaat om de naam. Maar nu ook met dynamische energie contracten.

Eneco is een bekende naam in de Nederlandse energiemarkt. Sinds september 2023 biedt het bedrijf ook dynamische energiecontracten aan. Het Nederlandse bedrijf stimuleert bij haar klanten een bewuste en duurzame energieconsumptie.

App Afbeelding
App Afbeelding
App Afbeelding
App Afbeelding

Voordelen

  • Meer grip op je energiekosten
  • Inzicht in je verbruik via de app
  • Ontvang slimme notificaties via de app
  • Bekende naam in energieland
  • Maandelijks een vast voorschotbedrag

Nadelen

  • Een slimme meter is verplicht
  • Geen vaste tarieven (moet je tegen kunnen)
  • Geen koppelingen met zonnepanelen
  • Geen koppeling met elektrische auto
  • Geen live verbruik te zien

Onze Eneco beoordeling

Prijs 5/10

Als we kijken naar de prijzen van Eneco dan scoort deze aanbieder van dynamische energie, een 5 (maximaal is 10).

Eneco is niet de goedkoopste, dat is een understatement. De vaste maandelijks kosten zijn de hoogste in zijn soort en ook de opslag per kWh is behoorlijk. 

Voor de kosten moet je niet bij Eneco zijn, dan zijn er goedkopere alternatieven beschikbaar. Denk dan bijvoorbeeld aan Next Energy, Tibber of Zonneplan

De actuele kosten zijn:
👉 Maandelijkse vaste kosten: €7.00 (inclusief btw)
👉 Opslag per kWh: €0.0257 (inclusief btw)

Klantenservice 7/10

De klantenservice van Eneco is te bereiken via het emailadres klantenservice@eneco.com of telefonisch via 088-8955955. De klantenservice is te bereiken van: 10 werkdagen

De klantenservice van Eneco probeert via de veelgestelde vragen op haar website veel vragen direct te beantwoorden. 

Kom je er niet uit, dan kan je via de live chat contact opnemen. Bellen (088-8955955) kan natuurlijk ook en een email sturen ook. Die stuur je naar: klantenservice@eneco.com

Wil je bellen dan is de gemiddelde wachttijd lang. Denk aan minimaal 10 minuten maar wachttijden van 60 minuten komen ook voor. De actuele wachttijden staan op de website. 

Een email sturen is niet aan te raden als je snel een antwoord wilt hebben. De reactietijd bedraagt ongeveer 10 dagen. Klinkt als een ontmoedigingsbeleid. 

Innovatie 6/10

Eneco als innovator. Een groot bedrijf als Eneco heeft, zo is gebleken, moeite om snel te schakelen bij snelle marktontwikkelingen. 

In het verleden was het bedrijf innovatief met de slimme thermostaat: Toon. En ook laadpalen voor elektrische auto's werd aan het assortiment toegevoegd. 

De laatste ontwikkeling is het toevoegen van dynamische energie contracten. Goed aan de prijs, dat wel. 

Kan Eneco haar dynamische klant écht helpen, nee. Niet op dit moment zoals ze graag zouden willen: het bewust gebruik maken van energie. 

Waarom niet? Omdat essentiële functionaliteiten in de app missen. Functies die andere leveranciers al wel bieden. 

App 7/10

De app van Eneco is gebouwd in het tijdperk van de vaste en variabele contracten. Daar moesten dynamische energieprijzen bij in worden gebouwd. Nooit echt een lekkere start. 

Waarom niet? Omdat je een app het liefste maakt vanuit één gebruikersperspectief. 

Ik mis een aantal handige functionaliteiten. Denk dan aan het live stroomverbruik die door middel van een P1 meter gekoppeld zou kunnen worden. In het geval je zonnepanelen hebt wil je je opwek ook graag in de app zien. 

En ja, je wil natuurlijk ook inzicht hebben in de laadstatus van je elektrische auto of thuisbatterij. Toch? 

Om goed af te sluiten, administratief is er veel te regelen via de app. Daar blinkt de app in uit. En je krijgt ook notificaties als de “stroomprijzen morgen laag zijn”. Het begin is er. 

Klanten reviews 6/10

We hebben ervaringen van Eneco verzameld van verschillende review websites, waarbij we in totaal 7120 unieke beoordelingen hebben gevonden. Deze ervaringen leveren een gemiddelde score op van 5.55.

Het is belangrijk om te benadrukken dat we de authenticiteit van deze ervaringen niet hebben kunnen verifiëren. Daarom moeten ze worden beschouwd als een indicatie, niet als een volledige weergave van de werkelijkheid.

Eneco is een betrouwbaar bedrijf dat al meer dan 25 jaar bestaat. Dat zie je aan het aantal online reviews bij partijen als Trustpilot, Consumentenbond en Energievergelijk. 

Zijn ze allemaal positief? Nee. Dat niet. Veel mensen vallen over onprofessionele en onkundige helpdesk medewerkers. 

Gelukkig is het merendeel positief. Mogelijk gestuurd door Eneco zelf en dat geeft mogelijk een ietwat vertroebeld beeld. 

Opmerkelijk is de lage score van 2 (van de 10) op de website van de consumentenbond en Trustpilot. 

Eneco ervaringen van betrouwbare review websites

Review platform Score Beoordeling
Trustpilot Score van 4.40
Op basis van 4095 ervaringen.

Op basis van 4095 ervaringen.
Energievergelijk.nl Score van 7.80
Op basis van 755 ervaringen.

Op basis van 755 ervaringen.
Consumentenbond.nl Score van 2.00
Op basis van 138 ervaringen.

Op basis van 138 ervaringen.
klantenthousiasme.nl Score van 7.20
Op basis van 2132 ervaringen.

Op basis van 2132 ervaringen.

Bovenstaande gegevens zijn 9 dagen geleden voor het laatst geupdate.

Ervaringen over de app van Eneco

App platform Score Beoordeling
App voor Iphone Score van 8.00
Op basis van 37700 ervaringen.

Op basis van 37700 ervaringen.

Bovenstaande gegevens zijn 9 dagen geleden voor het laatst geupdate.

App functionaliteiten

Hoe meer inzicht je direct bij de hand hebt, hoe beter. Met een complete app kan je snel inspelen op veranderingen en daarmee je gedrag veranderen. De grootste winst als het gaat om energie besparen en duurzaam leven.

Live uurprijzen
Live verbruik
Zonnepanelen te koppelen
Thermostaat te koppelen
Elektrische auto te koppelen
Laadpaal te koppelen
Warmtepomp te koppelen
Thuisbatterij te koppelen
P1 meter te koppelen
Slimme push notificaties
Facturen inzien
Meerdere huizen beheren
Veelgestelde vragen
Livechat
Ja, aanwezig!
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.
Ja, aanwezig!
Ja, aanwezig!
Ja, aanwezig!
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.
Helaas niet mogelijk.

De missie van Eneco

De missie van Eneco is om iedereen in staat te stellen om duurzame energie te gebruiken en daarmee bij te dragen aan een schonere wereld. Eneco wil de energietransitie versnellen door innovatieve en klantgerichte oplossingen te bieden. 

Hernieuwbare energie bevorderen maar ook efficient gebruiken en besparing stimuleren. Het doel is om een toekomst te creëren waarin duurzame energie de norm is en waarin iedereen toegang heeft tot betrouwbare en betaalbare groene energie.

De historie van Eneco

Eneco is opgericht in 1995. Het is een van de grootste energiebedrijven in Nederland. Het bedrijf is ontstaan uit een fusie van verschillende gemeentelijke energiebedrijven. 

Door de jaren heen heeft Eneco zich ontwikkeld van een traditionele energieleverancier tot een voorloper op het gebied van duurzame energie. In 2007 maakte het bedrijf een grote stap door te investeren in groene energiebronnen zoals wind- en zonne-energie. 

Met de overname door een consortium van Mitsubishi Corporation en Chubu Electric Power in 2020, kreeg Eneco een sterke internationale basis. De focus van Eneco blijft echter lokaal.

Actuele dynamische stroomprijs Eneco

In de grafiek hieronder tonen wij de actuele dynamische stroomprijzen die horen bij de opslag die Eneco op dit moment voert: 0.02120 per kWh (excl btw).

Let op: de grafiek hieronder rond de opslag af naar 3 cijfers achter de komma. De maandelijks vaste kosten (op dit moment 7.00 excl btw) zijn in deze grafiek niet meegenomen.

Salderen & Terugleveren bij Eneco

Salderen

Eneco is verplicht om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen. Dat komt omdat het kan gebeuren dat jij in de zomermaanden meer produceert dan verbruikt en in de wintermaanden weer meer verbruikt dan produceert. Aan de salderingsregeling zit een beperking: je kan salderen tot aan je verbruik. We maakten een pagina over salderen en terugleveren met een dynamisch energiecontract.

Terugleveren

Bij Eneco kan je naast salderen ook terugleveren als je zonnepanelen hebt. Sommige aspecten werken door de dynamische stroomprijzen van Eneco net iets anders dan je misschien gewend bent, we leggen het graag uit in dit uitgebreide artikel over salderen en terugleveren.

Het verdienmodel van Eneco

Het verdienmodel van Eneco is gebaseerd op een combinatie van energieopwekking, distributie en innovatieve klantoplossingen. 

Eneco genereert inkomsten door de verkoop van elektriciteit en gas aan particuliere en zakelijke klanten. Een groeiend aandeel afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-installaties. 

Het bedrijf biedt vaste, variabele en dynamische contracten aan. Maar ook producten als slimme thermostaten een laadpalen voor elektrische auto's. Voor ieder dus wat wils.

De verschillende verdienmodellen staan aan de basis van een betrouwbaar bedrijf. 

Garanties van oorsprong

Garanties van Oorsprong (GvO) zijn certificaten die de hoeveelheid stroom die jij verbruikt, herleiden naar eenzelfde hoeveelheid lokaal (= Nederland) geproduceerde groene stroom. 

Promoties voor nieuwe Eneco klanten

Eneco heeft voor nieuwe klanten met een dynamisch stroomcontract helaas geen actuele promoties. 

Proces van aanmelden als nieuwe klant

Voordat je je bij Eneco kunt aanmelden als nieuwe klant zijn er een paar dingen die je moet weten.

  1. Check je huidige energiecontract
    Heb je een vast contract, bekijk dan eerst wanneer je contract afloopt en of je een opzegvergoeding moet betalen als je eerder wilt stoppen met je contract. Heb je een variabel- of een dynamisch contract, dan kan je vaak maandelijks opzeggen.
  2. Vergelijk prijzen & aanbieders
    Er zijn inmiddels meer dan 21 aanbieders van dynamische energie. Vergelijk aanbieders en maak de voor jouw situatie beste keuze.
  3. Overstappen & aanmelden
    Ga naar de website van Eneco en vul je gegevens in. De startdatum van het energiecontract ligt veelal minimaal 18 dagen nadat je overstap is aangevraagd. Hou hier dus rekening mee.

Bedrijfsinformatie

Eneco Consumenten BV
Marten Meesweg 5
3068AV Rotterdam
Opgericht
Actief in Nederland sinds 2023.
Website
De website van Eneco is te bezoeken via eneco.nl
Belastingnummer
NL.8100.73.882.B01
KVK
24296168, bekijk vermelding op KVK.nl

Contact

E-mailadres
klantenservice@eneco.com
Telefoon
088-8955955
Klantenservice website
https://www.eneco.nl
De klantenservice is bereikbaar: 10 werkdagen