Je bent op zoek naar de beste aanbieder voor dynamische energie. Jeroen helpt jou door alle 20 aanbieders in Nederland met elkaar te vergelijken.
De inkoopprijs per kWh is voor iedere leverancier gelijk. De gemiddelde inkoopprijs voor stroom was de afgelopen maanden: 0.07563240 per kWh. Dit is puur de inkoopprijs, zonder opslagen en belastingen. Met deze prijs rekent Jeroen.
De opslag per kWh én de maandelijks kosten zijn verschillend per leverancier. Ook zijn er verschillen in de opslagen voor het terugleveren van stroom.
Een dynamisch contract sluit je niet af voor 1, 2, 3 of 5 jaar. Het is een contract op maandbasis. Die kan je dus ook per maand opzeggen.
En dat is precies de reden dat aanbieders van dynamische energie contracten niet gaan strooien met cadeaus en grote welkomstkortingen. Zoals je bij traditionele energiecontracten (vast en variabel) mogelijk wél gewend was. Ieder jaar overstappen loonde daar gewoon.
Dat geldt bij dynamische energie contracten dus niet.
Je betaalt immers gewoon wat de markt betaald voor stroom. Soms iets meer, soms iets minder. Oja, natuurlijk wel een kleine opslag voor de leverancier én vaak een vast maandbedrag. That's it.
Aanbieders proberen je wel te binden.
Centraal Beheer is daar een voorbeeld van. Na de wettelijke bedenktijd ontvang je € 200,- klimaatbudget. Zo lang uw energiecontract loopt, spaar je € 25,- klimaatbudget per maand met een maximum van € 500,-. Het klimaatbudget is te besteden aan duurzame producten en diensten in de Klimaatwinkel.
En Next Energy geeft je tijdelijk op jaarbasis 50 euro korting.
In Nederland zijn momenteel 20 aanbieders van dynamische energie actief. De eerste werd ruim tien jaar geleden actief, dat was Zonneplan. Daarna zijn er een aantal nieuwe aanbieders op de markt gekomen waarbij vooral Tibber en NextEnergy in het oog springen.
Voordat je over gaat stappen moet je voor jezelf een aantal vragen beantwoorden. We nemen je mee.
Wanneer we puur naar de prijs kijken, nemen we de vaste maandkosten en de opslag per kWh mee. Het is de combinatie van deze twee factoren.
Het is echter belangrijk om te weten dat prijs niet de beste manier is om te vergelijken.
Belangrijker is hoe een aanbieder jou kan helpen inzicht te krijgen in je stroomverbruik. Pas dan kun je je gedrag echt gaan sturen en geld besparen.
Natuurlijk komt het voor dat je een vraag hebt over een factuur, functionaliteit in de app of hoe je een P1 meter moet installeren. Hoe fijn is het dat een klantenservice goed bereikbaar is en snel een vakkundig jouw vraag beantwoord? Heel fijn.
Beoordeel een aanbieder van dynamische energie dan ook de bereikbaarheid en vakkundigheid van de klantenservice. Goed geregeld :)
De energiemarkt is jarenlang heel makkelijk geweest: je krijgt stroom, doet er wat mee en klaar is kees. Met een dynamisch contract heb je als consument veel meer mogelijkheden om inzicht te krijgen en je verbruik te sturen naar de momenten dat er veel hernieuwbare energie is. Goed voor jou, voor de netbeheerder en de planeet.
Hoe innovatiever jouw stroomleverancier, hoe beter voor jou. Je krijgt namelijk meer inzichten waarmee je bewuster met je stroom om kunt gaan. En dat zorgt weer voor een besparing.
Heb je er wel eens aan gedacht om je zonnepanelen, laadpaal, elektrische auto en thermostaat te koppelen aan de app van je energieleverancier? Dat kan gewoon. Maar niet bij allemaal.
Natuurlijk vindt iedere aanbieder van dynamische energie zijn of haar product de allerbeste. Maar dat kan natuurlijk niet. Op basis van vele online reviews van klanten, die je vaak met een korreltje zout moet nemen, hebben we een beoordeling kunnen maken.
Deze beoordeling is een samenvatting van alle reviews die online gevonden zijn op platformen zoals Google Business, Trustpilot, Energievergelijk.nl, Consumentenbond.nl en Klantenthousiasme.nl.
Je grijpt in je broekzak, pakt je smartphone, opent één app en hebt binnen mum van tijd inzicht in wat er in je huis gebeurt op het gebied van stroomverbruik, opwekking, of je auto aan het laden is en wat de stroomprijs de komende uren zal doen.
Veel leveranciers van dynamische energie hebben een app, maar daar houdt het vaak op.
Gelukkig zijn er een paar partijen die er qua functionaliteiten met kop en schouders bovenuit steken. Een goed design, snelle werking en verdomd veel handige functies, allemaal vanuit het perspectief om jou het beste inzicht in je verbruik en opwekking te geven.
Ahum, ahum… Tibber en Zonneplan for president (juli 2024).
Inzicht in je energieverbruik. Direct vanuit je broekzak. Hieronder hebben we alle leveranciers opgenomen die apps aanbieden, geordend op beoordeling in de iOS app store.
De ene leverancier is de andere niet. Inmiddels zijn er anno 2024 in Nederland 20 aanbieders van dynamische energie. Niet heel gek dat dit aantal groeit. Bestaande leveranciers van energie met meer dan 200.00 klanten moeten verplicht dynamische contracten aanbieden. Dat moet vanuit Europa.
In tegenstelling tot vaste contracten betaal je bij een dynamisch energiecontract een vast bedrag per maand. Dit bedrag verschilt per aanbieder en ligt tussen de €5 en €10 euro per maand.
De prijs per kWh is voor alle energie aanbieders gelijk. Die staat gewoonweg vast. Op basis van de day-ahead-markt worden de uurprijzen bepaald. Deze prijzen worden dagelijks rond 13:00 bekend gemaakt. Omdat deze prijzen voor alle aanbieders gelijk zijn rekenen wij deze onder de vaste kosten.
Naast de vaste kosten zijn er ook variabele kosten. Dat zijn kosten die aanbieders rekenen bovenop de prijs voor 1 kWh. Deze liggen tussen de 1 eurocent en 5 eurocent.
Verbruik je per maand bijvoorbeeld 100 kWh aan stroom, dan betaal je aan voor die maand een opslag van 100 x 1 cent = 1 euro.
Iedere leverancier heeft een klantenservice. Daar kan je terecht voor vragen over je factuur, je verbruik of bijvoorbeeld het gebruik van apps. Veel leverancies hebben een klantenservice die via een chat te bereiken is, helaas is deze chat vaak een AI gestuurde chat waar je niet vaak écht geholpen wordt.
Gelukkig is er ook vaak een telefonische klantenservice en zijn ze ook per email te bereiken.
Voor het gebruik van een dynamisch energiecontract is een P1 meter (in je meterkast) verplicht. Bij sommige aanbieder krijg je een gratis P1 meter geleverd, bij andere moet je deze zelf kopen. De kosten bedragen ongeveer 30 euro.
De P1 meter is essentieel, deze houdt jouw verbruikte én geleverde (indien je zonnepanelen hebt) stroom bij. Deze is via een app vaak live inzichtelijk. Maar ook niet altijd.
De kwaliteit van de apps laat helaas vaak te wensen over. Bedrijven als Tibber, ANWB en Zonneplan hebben het goed voor elkaar. Kleinere aanbieders doen hun best maar kunnen niet mee. En juist inzicht is belangrijk voor jou als klant. Je wil dat jouw data klopt.
Waarom? Omdat de app van Tibber niet alleen prachtig is vormgegeven, ook omdat de app functioneel erg sterk is. Je kan extra databronnen koppelen. Bijvoorbeeld de omvormer van je zonnepanelen, je laadpaal of gewoonweg je elektrische auto.
De app van Tibber is een voorbeeld voor vele andere leveranciers.
Een leverancier van stroom kan stroom leveren en het daar bij laten. Het kan zich ook geroepen voelen om haar klant verder te helpen. Bijvoorbeeld door de elektrische auto te laden op momenten dat het netwerkt het aan kan én de prijzen gunstig zijn.
Het kan push notificaties sturen als er bijvoorbeeld bovengemiddelde afwijkingen zijn in het stroomverbruik. Gewoonweg handig omdat je dit als klant niet altijd door hebt.
De ene leverancier is hier heel ver mee, de andere houdt het gewoon bij het leveren van stroom.
Zonnepanelen zijn 2010 waren helemaal hip-and-happening. Erg populair dus. Met de salderingsregeling ook financieel zeer interessant.
Inmiddels zijn er meer en meer elektrische auto's die geladen moeten worden. Zijn we elektrisch gaan koken. Hebben we warmtepompen aangeschaft en zijn thuisbatterijen in opkomst.
Allemaal apparaten die geladen moeten worden. Het liefste alleen op momenten dat het netwerk het aan kan om netcongestie te voorkomen. Ook om te voorkomen dat je een zwaarder meterkast moet aanschaffen (en daarmee jaarlijks veel extra geld kwijt bent).
Een aanbieder van energie is dus niet alleen aanbieder. Het is een partner die met jou als klant mee moet denken hoe jij het meest effectief jouw stroom kan gebruiken. Wanneer. En hoeveel.
Met als doel om jou te helpen maar ook het gehele stroomnet an sich.
Hoe meer jouw energie leverancier over jou kan komen te weten (via een app bijvoorbeeld), hoe beter je (met behulp van slimme algoritmes) geholpen kan worden.
Je bent op zoek naar een (nieuwe) energie leverancier met een dynamisch contract. Misschien heb je momenteel een vast of variabel contract en wil je overstappen. Misschien ben je niet tevreden met je huidige dynamische contract. Ook dat kan.
Er zijn een paar vragen die je jezelf moet gaan stellen.
Door op bovenstaande vragen antwoord te geven krijg je een aardig beeld wat jij in een leverancier van dynamische energie zoekt.
Bij variabele en vaste stroomcontracten is het heel gangbaar dat je een voorschot betaald op basis van een vooraf gemaakte schatting. Je betaald daardoor het hele jaar, iedere maand weer, hetzelfde bedrag. Je komt niet voor verrassingen te staan.
Maar.
In de wereld van dynamische contracten is dit niet zo normaal als je zou denken. Er zijn diverse aanbieders die je de keuze geven om maandelijks af te rekenen. In de zomer krijg je, als je veel teruglevert, geld terug. In de winter betaal je wat meer.
Tibber dacht haar klanten eind 2023 tegemoet te komen door ook met voorschotten te gaan werken. Klanten werden boos en waren hier niet blij mee. Tibber heeft de betaalwijze nu als optie beschikbaar, niet als verplichting. Fijn!
Hieronder een actuele lijst met aanbieders met de betaalwijze.
Aanbieder | Betaalwijze | Beoordeling |
---|---|---|
Tibber | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 9,00/10 |
Zonneplan | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 8,60/10 |
NextEnergy | Iedere maand een voorschot | 8,00/10 |
Hegg Energy | Iedere maand een voorschot | 7,20/10 |
Frank Energie | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 7,00/10 |
ANWB Energie | Iedere maand een voorschot | 6,60/10 |
Eneco | Iedere maand een voorschot | 6,20/10 |
VandeBron | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 6,20/10 |
Innova | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 5,80/10 |
Coolblue Energie | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 5,40/10 |
SamSam | Iedere maand een voorschot | 5,00/10 |
Zonder Gas | Iedere maand een voorschot | 4,80/10 |
HalloStroom | Iedere maand een voorschot | 4,60/10 |
Energie Van Ons | Iedere maand een voorschot | 4,60/10 |
EnergyZero | Iedere maand een voorschot | 4,60/10 |
Pure Energie | Iedere maand een voorschot | 4,20/10 |
Live Energy | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 3,20/10 |
365energie | Iedere maand een voorschot | 3,20/10 |
Centraal Beheer | Iedere maand een voorschot | 2,80/10 |
Easy Energy | Variabel, achteraf op basis van je maandverbruik | 2,60/10 |
Tot een paar jaar geleden had iedereen een vast of variabel contract. Je ging een contract aan voor minimaal een jaar. Die keuze heb je bij een dynamisch energiecontract niet. Die ga je aan voor minimaal één maand, daarna kan je per maand opzeggen.
Dus in het kort.
Dynamisch contract (tarief wijzigt per uur)
✅ 1 maand
❌ 1 jaar
❌ 2 jaar
❌ 3 jaar
Vast contract (tarief staat vast)
❌ 1 maand
✅ 1 jaar
✅ 2 jaar
✅ 3 jaar
Variabel contract (tarief wijzigt gedurende periode)
❌ 1 maand
✅ 1 jaar
✅ 2 jaar
✅ 3 jaar