Verduidelijking na wijziging uitbetaling bij overproductie door Tibber

Tibber is een aanbieder van dynamische energiecontracten. Tibber is ook onze leverancier. Vorige week stuurde Tibber een mailing met twee berichten. De wijziging van het opslagtarief werd teruggedraaid, goed nieuws. En er was een wijziging in de manier van uitbetalen bij overproductie. 

Dat laatste zorgde bij mij voor wat vraagtekens. Hoe werkt dit dan precies? En waarom is hier voor gekozen? 

Update 28 september 2023: Tibber heeft de wijziging teruggedraaid. Er gaat dus niks veranderen. De mail die ik vandaag ontving. 

"Daar zijn we weer, en ja... we moeten er een beetje van blozen...

Op 31 augustus hebben we je een e-mail gestuurd waarin we hebben aangekondigd dat er vanaf 1 oktober een wijziging zou plaatsvinden in de uitbetaling bij overproductie. Als jouw zonnepanelen maandelijks meer stroom produceren dan je verbruikt, zouden we het bedrag voor overproductie niet meer direct aan je uitbetalen. In plaats daarvan zouden we het bedrag bewaren en meenemen naar de volgende maand. Op die manier zou je in de zomermaanden een reservepotje opbouwen voor de wintermaanden. 

Het verdient niet de schoonheidsprijs, maar deze verandering zal niet worden doorgevoerd. De financiële regelgeving laat dit niet toe bij onze huidige manier van achteraf factureren. We blijven dus factureren zoals je van ons gewend bent. Onderaan dit bericht hebben we de twee mogelijke scenario's ter verduidelijking voor je uitgeschreven.  "

tibber dynamische energie

Hoe zag het bericht van Tibber er uit?

De mailing van Tibber (31 augustus 2023)

Wat verandert er dan wel? Wanneer jouw zonnepanelen op maandbasis meer stroom produceren dan je verbruikt, dan keren we het bedrag voor overproductie op dit moment, aan het einde van de maand direct aan je uit. Vanaf 1 oktober zullen we de opbrengsten van overproductie niet meer direct aan je uitbetalen, maar voor je bewaren en meenemen naar de volgende maand. Zo bouw je in de zomermaanden een reservepotje op voor de koudere wintermaanden en worden je energiekosten beter verspreid over het jaar.

Stel: de maand mei is een zonnige maand ☀️. Je hebt hierdoor meer productie dan consumptie. De overproductie van mei wordt dan meegenomen naar de maand juni. Zou juni een zeer bewolkte maand zijn ☁️, dan wordt de overproductie van mei verrekend met de factuur van juni. Hierdoor wordt de factuur van juni dus een stukje lager. Is juni ook een zonnige maand, dan wordt zowel de overproductie van mei als van juni meegenomen naar de maand juli.

Ben jij een zonnekoning(in) 👑 en heb je na een jaar nog geld van ons tegoed, dan ontvang je dit bedrag van ons bij je jaarrekening. 

Uitbetaling uitstellen? Waarom dan precies?

Tibber is goed in het geven van snelle feedback op e-mails. Ik had wat vragen over deze tekst en richtte mij tot de klantenservice. Wouter van Tibber nam de tijd om de juiste uitleg te geven. Een kleine Q&A. 

1. Ik krijg nu al maandelijks een credit/debet nota, er is dan toch al sprake van een maandelijkse afrekening?
Aan de ene kant wel, alleen zien we ook dat je meer opwekt dan verbruikt (in deze tijd van het jaar). Kijkend naar de salderings regeling heb je momenteel teveel belastingen teruggekregen. 

Als aan het eind van het jaar blijkt dat je meer hebt opgewekt dan verbruikt krijg je een factuur van de teveel ontvangen belastingen. (over het overschot van je productie dus).

2. Wat zien jullie als een eindafrekening?
In principe is elke maand een eindafrekening, behalve voor de belastingen en toeslagen van je productie. Mocht je meer productie hebben krijg hierover de belastingen niet terug.

3. Of bedoelen jullie eigenlijk dat mensen het ontvangen geld (de maanden met meer opwek dan verbruik) vaak al direct uitgeven en daardoor in de winter (meer verbruik dan opwek) in de financiële problemen komen? 
Normaal bouw je met voorschotbedragen een soort buffer op, in de zomer betaal je te veel en in de winter te weinig. Met de huidige manier van werken zien we dat klanten geld terugkrijgen in de zomer, en in de winter verrast worden door hoge energierekeningen omdat we het al hebben uitgekeerd in de zomer. 

Zo betalen wij in de zomer uit, en zien we dat er in de winter niet betaald kan worden. Met het meenemen van de tegoeden zorgen we ervoor dat de facturen in de winter een stuk milder worden en het beter verspreid wordt over het jaar.

Heb ik dan als klant geen eigen keuze?

Nee, op dit moment niet als het gaat om de maandelijkse uitbetalingen van overproductie. En dat zou ik toch wel fijn vinden. Om een eigen keuze te hebben. 

Maar ik snap ook dat het voor andere huishoudens misschien juist slim is dat er een potje met geld voor ze beheerd wordt zodat ze later niet in de problemen komen. De ideale manier zou zijn dat je als klant zelf de keuze hebt. Wie weet komt dat ooit nog, we zullen zien. 

Jeroen Bakker
Over de auteur van dit bericht
Jeroen Bakker
Enthousiasteling

Deze trotse en sportieve Groninger heeft verregaande interesse in duurzaamheid, energie en domotica. Hij is mede-eigenaar van B2Design en maakt shuffleboards met de drie broers van Tafelsmaak.