Onderzoek (oktober 2023): automerken staan niet te trappelen op bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden, het vermogen van elektrische auto's om niet alleen energie op te slaan, maar ook terug te leveren, wordt steeds belangrijker als onderdeel van de energietransitie. 

Het biedt mogelijkheden om elektrische voertuigen in te zetten als thuisbatterij. Huishoudens kunnen overtollige (zelf) duurzaam opgewekte energie opslaan voor later gebruik. 

Wat zeggen automerken zelf over deze functionaliteit? En welke auto's ondersteunen nu al bidirectioneel laden?  

We deden deze zomer onderzoek onder 67 automerken. We namen met alle merken in Nederland telefonisch of via een contactformulier contact op. Van 30 merken kregen we helemaal geen reactie, van 37 gelukkig wel. We delen graag onze bevindingen. 

Reacties automerken op onze vragen over bidirectioneel laden

  1. Alfa Romeo  
    Er zijn geen Alfa Romeo-modellen met bidirectioneel laden beschikbaar, aldus Hedin Automotive.
  2. BMW  
    BMW biedt op dit moment geen modellen met bidirectioneel laden aan, aldus Hedin Automotive.
  3. BYD  
    Het BYD-model Atto3 biedt de mogelijkheid voor Vehicle-to-Load (V2L) of Vehicle-to-Device (V2D) met een vermogen van 3.3 kWh.
  4. Citroën  
    Citroën heeft geen modellen met bidirectioneel laden in hun aanbod, aldus Hedin Automotive.
  5. Cupra  
    Het is nog niet bekend wanneer de CUPRA Born, met ondersteuning voor bidirectioneel laden, beschikbaar zal zijn. Het lijkt erop dat deze mogelijkheid via een extra optie beschikbaar zal worden gesteld.
  6. Dacia  
    Dacia biedt momenteel geen modellen aan die bidirectioneel laden ondersteunen.
  7. Fiat  
    Fiat biedt geen modellen aan met bidirectioneel laden, aldus Hedin Automotive.
  8. Ford  
    Ford biedt momenteel geen modellen met bidirectioneel laden in Nederland aan. De F-150 Lightning wordt momenteel alleen in Noorwegen geleverd.
  9. Hyundai  
    Hyundai heeft interesse in bidirectioneel laden en test deze technologie in samenwerking met "We Drive Solar" in Utrecht, waarbij de IONIQ5-modellen worden gebruikt. Hoewel Hyundai technisch klaar is voor bidirectioneel laden, zijn er nog geen voertuigen met de benodigde soft- en hardware beschikbaar. De exacte lanceerdatum is nog niet bekend.
  10. Honda  
    Honda heeft momenteel geen modellen met bidirectioneel laden en er zijn geen aankondigingen gedaan over toekomstige modellen met deze functionaliteit.
  11. Hongqi  
    Er zijn geen Hongqi-modellen met bidirectioneel laden beschikbaar, aldus Hedin Automotive.
  12. Jaguar  
    Jaguar biedt momenteel geen auto's aan met bidirectioneel laden. Deze technologie wordt verwacht in nieuwe volledig elektrische modellen vanaf 2025/2026, maar er is momenteel geen specifieke informatie beschikbaar.
  13. Jeep  
    Jeep biedt momenteel geen modellen met bidirectioneel laden aan, aldus Hedin Automotive.
  14. Kia  
    De Kia EV9 is momenteel het enige model van Kia dat V2G ondersteunt. De exacte beschikbaarheid van deze functie met bijbehorende laadpaal en provider is nog niet bekend, aangezien de technologie nog in ontwikkeling is. Er zijn geen details over andere modellen met V2G.
  15. Landrover  
    Landrover heeft op dit moment geen modellen met bidirectioneel laden, aldus Hedin Automotive.
  16. Lynk & Co  
    De huidige Lynk & Co 01 in de Europese markt ondersteunt helaas geen bidirectioneel laden. Er is geen informatie over toekomstige modellen in Europa.
  17. Mazda  
    Mazda biedt op dit moment geen ondersteuning voor bidirectioneel laden in hun modellen. Er is geen informatie over toekomstige modellen met deze functionaliteit.
  18. Mercedes  
    Mercedes biedt geen modellen aan met bidirectioneel laden, aldus Hedin Automotive.
  19. MG  
    Alle elektrische modellen van MG ondersteunen Vehicle-to-Load (V2L), wat betekent dat ze elektrische apparaten kunnen voeden, zoals een koelkast, met een spanning van 220 volt. Het is echter niet mogelijk om energie terug te leveren aan het huis of het net.
  20. Mini  
    Mini biedt geen modellen aan met bidirectioneel laden.
  21. Mitsubishi  
    Mitsubishi PHEV-modellen met een Remote Control kunnen worden gebruikt voor bidirectioneel laden in combinatie met een geschikte bi-directionele lader. Er zijn momenteel echter beperkte mogelijkheden in Nederland, met de Wallbox Quasar-lader als een van de beschikbare opties. De mogelijkheid voor de nieuwe Outlander PHEV is nog niet bevestigd.
  22. Nio  
    Op dit moment biedt geen enkel Nio-model ondersteuning voor bidirectioneel laden. Er zijn geen aankondigingen gedaan over toekomstige modellen met deze functionaliteit.
  23. Nissan  
    Op dit moment biedt alleen de Nissan Leaf bidirectioneel laden aan. Er is momenteel geen informatie beschikbaar over welke andere modellen in de toekomst deze functionaliteit zullen ondersteunen. Nissan raadt aan om hun persberichten in de gaten te houden voor updates.
  24. Opel  
    Opel biedt geen modellen aan met bidirectioneel laden, aldus Hedin Automotive.
  25. Peugeot  
    Hoewel de e3008 bidirectioneel laden (V2L) ondersteunt, is er geen duidelijkheid van de klantenservice van Peugeot over deze functie.
  26. Polestar  
    Polestar 2 biedt op dit moment geen ondersteuning voor bidirectioneel laden, maar toekomstige modellen van Polestar zouden deze functionaliteit kunnen krijgen. Polestar 3 is hardwarematig voorbereid op bidirectioneel laden, maar de software-ondersteuning moet nog worden ingeschakeld. De verwachting is dat dit binnenkort beschikbaar wordt gesteld. Polestar 4 wordt verwacht te worden gelanceerd voor de Europese markt en zou bidirectioneel laden ondersteunen.
  27. Porsche  
    Porsche meldt dat hun volledig elektrische automodellen voorlopig geen ondersteuning bieden voor bidirectioneel laden (ook bekend als 'Vehicle-to-Grid' of V2G). Ze voeren echter wel testen uit met deze technologie. Extra informatie is momenteel niet beschikbaar.
  28. Renault  
    De Renault 5 E-Tech wordt verwacht met bidirectioneel laden in 2024. Er zijn geen verdere details bekend.
  29. Seat  
    Op dit moment biedt Seat geen volledig elektrische modellen met bidirectioneel laden aan. Er is geen informatie over toekomstige modellen die deze mogelijkheid zullen ondersteunen.
  30. Skoda  
    Er is op dit moment geen informatie beschikbaar over wanneer de Skoda Enyaq iV met bidirectioneel laden beschikbaar zal zijn. Deze functie vereist waarschijnlijk een extra optie en kan niet worden toegevoegd aan reeds gebouwde modellen.
  31. Smart  
    De Smart #1 voldoet niet aan de Europese wettelijke vereisten voor bidirectioneel laden (V2L, V2G en V2H). Het is niet bekend of toekomstige modellen deze functionaliteit zullen bieden.
  32. Tesla  
    Tesla-modellen zijn hardwarematig voorbereid op bidirectioneel laden, maar de software-implementatie moet nog plaatsvinden. Dit wordt naar verwachting binnen 1 tot 2 jaar uitgerold.
  33. Toyota  
    Toyota heeft op dit moment geen voertuigen met bidirectioneel laden in hun assortiment. Er zijn geen aankondigingen geweest over toekomstige modellen met deze functionaliteit.
  34. Volkswagen  
    De nieuwste Volkswagen ID-modellen met softwareversie 3.5 hebben de mogelijkheid voor bidirectioneel laden, inclusief Vehicle-to-Home (V2H), Vehicle-to-Grid (V2G), en Vehicle-to-Anything (V2X). Deze functie is echter nog niet beschikbaar in Nederland en vereist een DC bidirectionele lader voor V2H, V2G, en V2X, omdat AC laden geen V2G ondersteunt.
  35. Volvo  
    Alle Volvo-auto's bieden momenteel geen bidirectioneel laden aan. De optie zal pas beschikbaar zijn op de EX90, die gepland staat voor Q1/Q2 2024. Deze variant zal worden uitgerust met een batterij van 111 kWh, met een startprijs van ongeveer €108.000.
  36. Xpeng  
    Hoewel Xpeng als een kosteneffectieve optie wordt beschouwd, bieden hun auto's helaas geen ondersteuning voor bidirectioneel laden. Er is momenteel geen informatie beschikbaar over toekomstige plannen voor deze functie.
  37. Zeekr  
    Beide modellen van Zeekr, de 001 en de X, ondersteunen bidirectioneel laden. De 001 begint bij een prijs van €60.000 en heeft een batterij van 100 kWh, terwijl de X begint bij €45.000 met een batterij van 69 kWh.

V2G, V2H en V2L vallen allemaal onder bidirectioneel laden

V2G (vehicle to grid), V2H (vehicle to home) en V2L (vehicle to load) vallen allemaal onder de term "bidirectioneel" laden maar zijn allemaal wezenlijk anders. 

V2G = van batterij naar het elektriciteitsnet
"Vehicle to Grid" is wanneer je autobatterij stroom kan terugleveren (verkopen) aan het net. Via een converter die meestal in de lader aanwezig is, kunnen voertuigen rechtstreeks energie terugsturen naar het elektriciteitsnet. 

Deze energie kan gebruikt worden om te salderen (vast of variabel contract) of te verkopen (dynamisch contract). 

V2H = van batterij naar huis of kantoor
"Vehicle to Home" is wanneer bidirectionele EV-laders (Electric Vehicle) stroom leveren van de batterij van een elektrische auto aan een huis, kantoor of ander gebouw. 

Elektriciteit die je in de middag (zonnepanelen of lage kWh prijs) hebt opgeslagen kun je op andere momenten (piek momenten of dure kWh prijs) weer gebruiken. Net als V2G kan V2H nuttig zijn om de balans in het elektriciteitsnet te bewaren. 

V2L = van batterij naar een apparaat
"Vehicle to Load" is het meest gebruikte bidirectionele laadsysteem. De batterij in de elektrische auto kan gebruikt worden om apparaten (tosti apparaat, stofzuiger, koelkast, laptop) of gereedschap (boormachine, zaagmachine) van stroom te voorzien. 

Handig voor onderweg of op de camping. Je hebt altijd een stroombron in de buurt. V2L opladen is gebaseerd op EV's met een ingebouwde converter en 120 volt stekker.

v2h vehicle to home uitgelegd Een voorbeeld van V2H (Vehicle to Home)

Deze auto's ondersteunen al volledig bidirectioneel laden

Er zijn slechts een paar modellen die volledig (V2G + V2H + V2L) bidirectioneel kunnen laden. Dat komt neer op de mogelijkheid om terug te leveren aan het net (V2G), terug te leveren aan huis (V2H = thuisbatterij) en aan apparaten als een stofzuiger, magnetron of frituur (V2L). 

  1. Volvo EX90
  2. Polestar 3
  3. Kia EV9 99.8 
  4. Lucid Air Dream Edition
  5. Lucid Air Pure AWD
  6. Lucid Air Touring

Natuurlijk zijn er al veel elektrische auto's. Velen hebben hardware-beperkingen waardoor bidirectioneel laden überhaupt niet mogelijk is. Andere merken (o.a. Tesla en Volkswagen) hebben al wel geschikte hardware in alle auto's maar hebben de software nog niet vrijgegeven.

polestar 3 bidirectioneel laden De Polestar 3 is inmiddels ook in Nederland te krijgen.
volvo ex90 bidirectioneel laden De Volvo EX90 komt in 2024 op de Nederlandse markt.
kia ev9 bidirectioneel laden De Kia EV90 is al op de markt.

Welke merken hebben helaas niks van zich laten horen?

Jammer maar helaas. Onderstaande merken hebben verzaakt om te reageren op onze vragen die we 2 maanden geleden hebben gesteld. Soms door een contactformulier in te vullen op de website, soms door direct een email te sturen naar een klantenservice. 

  • Aiways
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bently
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Chrysler
  • Daewoo
  • Daihatsu
  • Dodge
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Hummer
  • Lada
  • Lamborgini
  • Lancia
  • Landwind
  • Lexus
  • Lotus
  • Lucid Motors
  • Maserati
  • Maybach
  • Morgan
  • Rolls Royce
  • Saab
  • Spyker
  • Ssangyong
  • Subaru
  • Suzuki
  • TVR

Conclusie: automerken hebben weinig interesse in bidirectioneel laden

Uit ons onderzoek blijkt dat bidirectioneel laden anno 2023 nog niet populair is bij automerken. Slechts een paar merken bieden volledige ondersteuning voor het terugleveren van energie aan het net, thuis en apparaten. 

Het feit dat 30 van de 67 onderzochte merken helemaal niet hebben gereageerd op onze vragen, wijst op een gebrek aan interesse in deze mooie technologie of een slechte klantenservice. Dit is jammer. 

Vooral omdat bidirectioneel laden kan helpen bij de opslag van (zelf) duurzaam opgewekte energie en het stabiliseren van het elektriciteitsnet. 

Jeroen Bakker
Over de auteur van dit bericht
Jeroen Bakker
Enthousiasteling

Deze trotse en sportieve Groninger heeft verregaande interesse in duurzaamheid, energie en domotica. Hij is mede-eigenaar van B2Design en maakt shuffleboards met de drie broers van Tafelsmaak.