Bidirectioneel laden, het vermogen van elektrische auto's om niet alleen energie op te slaan, maar ook terug te leveren, wordt steeds belangrijker als onderdeel van de energietransitie.
Het biedt mogelijkheden om elektrische voertuigen in te zetten als thuisbatterij. Huishoudens kunnen overtollige (zelf) duurzaam opgewekte energie opslaan voor later gebruik.
Wat zeggen automerken zelf over deze functionaliteit? En welke auto's ondersteunen nu al bidirectioneel laden?
We deden deze zomer onderzoek onder 67 automerken. We namen met alle merken in Nederland telefonisch of via een contactformulier contact op. Van 30 merken kregen we helemaal geen reactie, van 37 gelukkig wel. We delen graag onze bevindingen.
V2G (vehicle to grid), V2H (vehicle to home) en V2L (vehicle to load) vallen allemaal onder de term "bidirectioneel" laden maar zijn allemaal wezenlijk anders.
V2G = van batterij naar het elektriciteitsnet
"Vehicle to Grid" is wanneer je autobatterij stroom kan terugleveren (verkopen) aan het net. Via een converter die meestal in de lader aanwezig is, kunnen voertuigen rechtstreeks energie terugsturen naar het elektriciteitsnet.
Deze energie kan gebruikt worden om te salderen (vast of variabel contract) of te verkopen (dynamisch contract).
V2H = van batterij naar huis of kantoor
"Vehicle to Home" is wanneer bidirectionele EV-laders (Electric Vehicle) stroom leveren van de batterij van een elektrische auto aan een huis, kantoor of ander gebouw.
Elektriciteit die je in de middag (zonnepanelen of lage kWh prijs) hebt opgeslagen kun je op andere momenten (piek momenten of dure kWh prijs) weer gebruiken. Net als V2G kan V2H nuttig zijn om de balans in het elektriciteitsnet te bewaren.
V2L = van batterij naar een apparaat
"Vehicle to Load" is het meest gebruikte bidirectionele laadsysteem. De batterij in de elektrische auto kan gebruikt worden om apparaten (tosti apparaat, stofzuiger, koelkast, laptop) of gereedschap (boormachine, zaagmachine) van stroom te voorzien.
Handig voor onderweg of op de camping. Je hebt altijd een stroombron in de buurt. V2L opladen is gebaseerd op EV's met een ingebouwde converter en 120 volt stekker.
Er zijn slechts een paar modellen die volledig (V2G + V2H + V2L) bidirectioneel kunnen laden. Dat komt neer op de mogelijkheid om terug te leveren aan het net (V2G), terug te leveren aan huis (V2H = thuisbatterij) en aan apparaten als een stofzuiger, magnetron of frituur (V2L).
Natuurlijk zijn er al veel elektrische auto's. Velen hebben hardware-beperkingen waardoor bidirectioneel laden überhaupt niet mogelijk is. Andere merken (o.a. Tesla en Volkswagen) hebben al wel geschikte hardware in alle auto's maar hebben de software nog niet vrijgegeven.
Jammer maar helaas. Onderstaande merken hebben verzaakt om te reageren op onze vragen die we 2 maanden geleden hebben gesteld. Soms door een contactformulier in te vullen op de website, soms door direct een email te sturen naar een klantenservice.
Uit ons onderzoek blijkt dat bidirectioneel laden anno 2023 nog niet populair is bij automerken. Slechts een paar merken bieden volledige ondersteuning voor het terugleveren van energie aan het net, thuis en apparaten.
Het feit dat 30 van de 67 onderzochte merken helemaal niet hebben gereageerd op onze vragen, wijst op een gebrek aan interesse in deze mooie technologie of een slechte klantenservice. Dit is jammer.
Vooral omdat bidirectioneel laden kan helpen bij de opslag van (zelf) duurzaam opgewekte energie en het stabiliseren van het elektriciteitsnet.
Deze trotse en sportieve Groninger heeft verregaande interesse in duurzaamheid, energie en domotica. Hij is mede-eigenaar van B2Design en maakt shuffleboards met de drie broers van Tafelsmaak.