ANWB Energie heeft haar naam mee, betrouwbaar. Maar daar is eigenlijk ook het enige mee gezegd. Voor dynamische stroom ben je beter af bij een andere partij.
Weinig innovatie, een slecht functionerende app, hoge kosten (maandelijkse en inkoopvergoeding) en een trage klantenservice. Het bedrijf mist focus op stroom en biedt jou als consument te weinig.
Voor stroom hoef je niet bij de ANWB te zijn, tenzij je natuurlijk vaart op een betrouwbare naam uit het verleden. Dat is aan jou.
Iedere bedrijf is tegenwoordig duurzaam, druk bezig met de energietransitie en heeft het beste met de aarde voor. Maar waar haalt ANWB Energie haar stroom nou echt vandaan? Een overzichtje met hier.nu als bron, dank!
Als we kijken naar de prijzen van ANWB Energie dan scoort deze aanbieder van dynamische energie, een 4 (maximaal is 10).
ANWB Energie is vergeleken met alle andere dynamische stroomaanbieders duur. Qua maandelijkse kosten én variabele kosten (inkoopvergoeding en bijbehorende btw).
Betaal je meer dan hij een concurrent, dan krijg je veelal meer terug. Een betere service, een betere app of kwalitatieve inzichten. Bij ANWB niet. Qua prijs hoef je niet bij ANWB Energie te zijn.
👉 Maandelijkse vaste kosten: €7.01 (inclusief btw)
👉 Opslag per kWh voor verbruik: €0.0484 (inclusief btw)
👉 Opslag per kWh voor terugleveren: €0.0484 (binnen salderen, inclusief btw)
👉 Opslag per kWh voor terugleveren: €0.0000 (buiten salderen, inclusief btw)
Bij ANWB Energie betaal je een maandelijks voorschot. Op basis van je geschatte jaarverbruik en teruglevering word een jaarbedrag vastgesteld. Op basis van dit jaarbedrag betaal je iedere maand hetzelfde voorschot. Een jaar na de start van je contract word de balans opgemaakt: of je moet bijbetalen of je krijgt geld terug.
De klantenservice van ANWB Energie is te bereiken via het emailadres energie@anwb.nl of telefonisch via 088-2692222. De klantenservice is te bereiken van: op werkdagen van 08.30 tot 16.00
De klantenservice is slecht bereikbaar of reageert traag. Dit concludeer ik wanneer ik alle reviews van andere klanten lees. Maar ook iets positiefs, medewerkers worden als erg aardig omschreven. Nu nog iets sneller reageren :)
ANWB Energie heeft stroom als dienst in al haar andere diensten geïntegreerd. Fijn voor klanten, daarmee hebben ze één bekend en betrouwbaar bedrijf waar ze mee te maken hebben.
Maar qua innovatie schort het er aan. Het bedrijf is oud en log, wat innovatie helaas vaak in de weg staat. Zo ook bij ANWB. Je hoort het al, op basis van innovatie hoef je ook niet bij ANWB te zijn.
De app kan weinig en helpt je als klant niet met handige inzichten over je stroomverbruik. De iOS app reviews bij Apple liegen er niet om. Een score van 2,1 op basis van 5 (335 beoordelingen), heel erg matig.
Beoordelaars noemen een zeer slechte technische werking van de app die vaak vastloopt en minieme doorontwikkeling.
“ANWB staat voor betrouwbaarheid maar deze app is jullie naam onwaardig!” aldus Hansdegekste op 12 december 2024.
We hebben ervaringen van ANWB Energie verzameld van verschillende review websites, waarbij we in totaal 12562 unieke beoordelingen hebben gevonden. Deze ervaringen leveren een gemiddelde score op van 8.84.
Het is belangrijk om te benadrukken dat we de authenticiteit van deze ervaringen niet hebben kunnen verifiëren. Daarom moeten ze worden beschouwd als een indicatie, niet als een volledige weergave van de werkelijkheid.
Op de website pronkt ANWB met een Trustpilot button met een fantastische score. Meer dan 3000 mensen waarderen ANWB Energie met een 4.6 (van de 5). Prachtig toch? Nou….
Wanneer ik iets dieper in de Trustpilot reviews duik kom ik tot een ander beeld. Het is iets minder rooskleurig dan dit beeld zou schetsen. Ik heb alle 3460 reviews van de ANWB geanalyseerd.
Je kan dan twee soorten reviews uit elkaar halen: organische reviews en reviews op uitnodiging.
Organische ANWB ervaringen
Ervaringen van mensen zonder dat ze hier om gevraagd zijn.
Op uitnodiging ANWB ervaringen
Ervaringen van mensen die daar door (in dit geval ANWB) bewust naar gevraagd zijn om te delen. Bijvoorbeeld bestaande (nieuwe) klanten. In het verleden kregen mensen iets in ruil voor een positieve review, dat is strafbaar en in strijd met Trustpilot.
Wat je online veel ziet is dat mensen via een nieuwsbrief moeten aangeven of ze blij zijn met x-bedrijf. Klik je op ‘Ik ben blij', dan sturen ze je door naar Trustpilot. Ben je niet blij, dan sturen ze je door naar een formulier waar je je ergernis/klacht kwijt kunt. Op deze manier komen alleen positieve reviews online te staan…
Op ANWB review pagina's van bijvoorbeeld de Consumentenbond, Reviews.nl en Energievergelijk.nl staan alleen maar organische reviews, de ANWB stuurt daar niet actief mensen naartoe. Ervaringen die je een beter beeld geven, iets eerlijker dus. Soms positief, soms een stuk minder positief. In ieder geval niet zo positief als ANWB Energie zelf doet geloven met haar Trustpilot reviews.
Google reviews geeft geen duidelijk beeld over de Energie tak, de reviews daar zijn een mengelmoes van mensen met klachten over verzekeringen en autopech.
Review platform | Score | Beoordeling |
---|---|---|
Trustpilot | Score van 9.20 Op basis van 3560 ervaringen. |
Op basis van 3560 ervaringen. |
Energievergelijk.nl | Score van 6.90 Op basis van 399 ervaringen. |
Op basis van 399 ervaringen. |
Consumentenbond.nl | Score van 4.00 Op basis van 33 ervaringen. |
Op basis van 33 ervaringen. |
klantenthousiasme.nl | Score van 8.80 Op basis van 8570 ervaringen. |
Op basis van 8570 ervaringen. |
Bovenstaande gegevens zijn 3 uur geleden voor het laatst geupdate.
App platform | Score | Beoordeling |
---|---|---|
App voor Iphone | Score van 4.20 Op basis van 337 ervaringen. |
Op basis van 337 ervaringen. |
Bovenstaande gegevens zijn 3 uur geleden voor het laatst geupdate.
Hoe meer inzicht je direct bij de hand hebt, hoe beter. Met een complete app kan je snel inspelen op veranderingen en daarmee je gedrag veranderen. De grootste winst als het gaat om energie besparen en duurzaam leven.
De ANWB heeft als missie om bij te dragen aan een duurzame en zorgeloze mobiliteit voor iedereen.
Op haar website spreekt ANWB over een aantal merkwaarden: betrouwbaar, mensgericht, vooruitstrevend en sprankelend. Ook heeft het bedrijf 2 ambitiewaarden: vernieuwend en eigentijds.
De ANWB geeft haar leden toegang tot dynamische energiecontracten en praktische oplossingen om stroom te besparen. Maar echt innovatief zijn ze niet. Vernieuwend ook niet en vooruitstrevend en sprankelend kan je ANWB ook niet echt noemen.
Visie
De ANWB ziet een toekomst waarin duurzaamheid de norm is en waarin mobiliteit en energiegebruik hand in hand gaan met verantwoord gedrag. De organisatie streeft ernaar een leidende rol te spelen in de energietransitie, door haar leden te begeleiden naar een bewuster energieverbruik.
Met innovatieve technologieën en betrouwbare informatie wil ANWB Energie haar leden voorbereiden op een wereld waarin flexibiliteit en duurzaamheid centraal staan, zonder concessies te doen aan comfort en gemak. Dat lukt alleen niet echt goed.
De ANWB, opgericht in 1883 als de "Algemeene Nederlandsche Wielrijders-Bond," begon ooit als een vereniging voor fietsers. In de loop der jaren groeide de organisatie uit tot een icoon van mobiliteit in Nederland, met diensten zoals pechhulp, reisadvies en verkeersveiligheid.
ANWB speelt in op veranderende behoeften van haar leden en is zich steeds meer gaan richten op duurzaamheid. Dit leidde in 2022 tot de lancering van ANWB Energie. Ook dynamische stroomcontracten behoren nu tot het diensten aanbod.
Hiermee stimuleert ANWB Energie haar leden (= klanten) om slimmer om te gaan met energieverbruik. Met de nadruk op besparen en verduurzamen. Een logische stap voor een organisatie die innovatie en maatschappelijk belang hoog in het vaandel heeft staan.
In de grafiek hieronder tonen wij de actuele dynamische stroomprijzen die horen bij de opslag die ANWB Energie op dit moment voert: 0.040000 per kWh (excl btw).
Let op: de grafiek hieronder rond de opslag af naar 3 cijfers achter de komma. De maandelijks vaste kosten (op dit moment €7.01 inclusief btw) zijn in deze grafiek niet meegenomen.
ANWB Energie is verplicht om de salderingsregeling op jaarbasis toe te passen. Dat komt omdat het kan gebeuren dat jij in de zomermaanden meer produceert dan verbruikt en in de wintermaanden weer meer verbruikt dan produceert. Aan de salderingsregeling zit een beperking: je kunt salderen tot aan je verbruik. Jeroen schreef er al een artikel over: salderen en terugleveren met een dynamisch energiecontract.
Bij ANWB Energie kan je naast salderen ook terugleveren als je zonnepanelen hebt. Sommige aspecten werken door de dynamische stroomprijzen van ANWB Energie net iets anders dan je misschien gewend bent, we leggen het graag uit in dit uitgebreide artikel over salderen en terugleveren.
👉 Opslag per kWh voor terugleveren: €0.0484 (binnen salderen, inclusief btw)
👉 Opslag per kWh voor terugleveren: €0.0000 (buiten salderen, inclusief btw)
ANWB Energie verdient aan haar dynamische contracten op dezelfde manier als alle andere aanbieders. Het vraagt een maandelijks tarief van €7,01 per maand, daarmee is het na SamSam en Coolblue de duurste aanbieder.
Neem je stroom af van het net, dan vraagt ANWB hier een inkoopvergoeding per kWh voor. Ook hierin is ANWB duur, het vraagt meer dan het dubbele (€0.0484 per kWH) dan de goedkoopste op dit moment (Frank Energie, €0.0182 per kWH)
De ANWB heeft momenteel geen actieve promoties voor nieuwe klanten. Wel biedt het klanten kortingen bij verzekeringen, wegenwacht, vakantie en overige diensten. Logisch.
Voordat je je bij ANWB Energie kunt aanmelden als nieuwe klant zijn er een paar dingen die je moet weten.